Monday, February 13, 2012

Pelamin


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh and good day!

This photo was taken when my family and I (minus Angah n Dila pase deme tak ikut balik), were at the engagement ceremony of my cousin's, who is a year younger than yours truly.


aku: Ma, moh le nangkap gambo atah pelamin ni.
tiap kali tangkap gambo, muka ma mesti tok ready
adoyai..


ma kata zaman dulu dengan sekarang dah berubah, Dulu, orang sarung cincin tunang dalam bilik. Leni, siap ada pelamin lagi.



ini le orang yang bertunang tu. Jangan silap, yang beloh kiri kome tuh, ma aku.
(ohhh, time neh, ma ready pulok)



yang beloh kanan kome tu, maksu aku.
pande buat kueh.

yang pake baju warne oren tuh, sepupu aku, Faiz jugok nama die.

haaa... ce teka. Ce teka sape neh.

ps: even bertunang pun, proses dia rumit jugok.
persediaan untuk bertunang eg barang hantaran, cincin, jamuan makan etc emang kene prepare awe2. Kalau idok, kelam kabut jadinya.
paling penting, yang jadik tukang bercakap bagi kedua-dua beloh pihak tuh.
Tukang cakap kena ada ilmu, baik masa nok memulakan cakap, netap syarat eg tempah bertunang, mas kahwin, duit hantaran berapa dan bila dan sebagainya.
Dulu masa anok sepupu aboh aku nak bertunang, siap tetap lagi apa jadi kalu pihak laki/perempuan mungkir janji, apa jadi kalau sekiranya mana2 pihak meninggal dunia/kemalangan/cacat etc.

tapi kan, leni mudoh sangat orang main2 dengan status "engaged to", "married to" , "in relationship with " dan sebagainya walaupun perkara tersebut ternyata tidak benar. ngape yok?

Mahal weyh nilai status gitu. Bukan simple macam click and save profile changes jek.

psssss: Maaf, andai kata tersalah kata. Hal ini merupakan pandangan aku semata2. Aku pun belum bertunang, berkahwin apatah lagi. Tapi, sapa kata pengalaman mesti ditimba hanya apabila perkara seumpama berlaku pada kita? Boleh jek kalu nok timba daripada pengalaman orang len.

Sekian, wassalam alaik.

2 comments:

  1. are u hinting? guess u r next, ekk..

    ReplyDelete
  2. mana ada. mana ada. ish3. i just wanna highlight the bold one. tu jek la. haha

    ReplyDelete