Thursday, May 19, 2011

"Aku punya Samsung Wave jek, budak tue IPad saiz A4 lagik"

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Salam CFCS!!


Hari ini bermulalah hari-hari saya menjalankan aktiviti CFCS yang berlangsung selama 3 hari bermula daripada hari ini, esok dan lusa.

Bagi yang belum tahu apakah itu CFCS atau nama Melayunya Kajian Kes Komuniti dan Keluarga (KKKK) merupakan "requirement" bagi kami di sini untuk membolehkan kami menduduki Peperiksaan Profesional Perubatan 2 tahun hadapan.

Kajian ini mengandungi 4 fasa yang akan berlangsung sehingga tahun depan dan sekarang kami berada dalam fasa pertama.

Secara umumnya, KKKK ini bertujuan untuk menyingkap tentang masalah kesihatan penduduk setempat di kawasan-kawasan terpilih di negeri Kelantan.

Yang paling utama, program ini bertujuan untuk melahirkan bakal doktor pergigian yang bukan sahaja peka dengan keadaan pesakit yang datang ke klinik untuk rawatan pergigian, malahan juga cakna dengan kesihatan ahli keluarga serta masyarakat pesakit itu sendiri.

Baiklah, tamat sesi formal-formalin bagai neh.

My group is assigned to a village located somewhere in kelantan, as for you to know, we dental have 4 big groups, with 15 students each.

KKKK emang reaaaaaaly one precious experience, i'm telling you. Those rumahs and all that u who-live-in-town-like-Manjung?? would only see in TV as in "Bersamamu" etc , i've got to see and weave in and out through those houses with my own eyes and feet.

Betul, emang terasa sayu jek tengok anak-anak kampung sebaya adik2 kita live in those slum-like areas. U can see clothes hanging outsides the houses , and those clothes even our siblings dont want to wear anymore. orang perak kata "baju udoh makan dek aghi". Kesian.., kan?

Kamu-kamu, kalaulah "mengejap" (perak: bertandang ke rumah2 orang) bersama2 dengan yours truly neh, boleh la tengok becak2, monkeys, cats, geese, chickens, ducks everywhere. Hello...., i ta dapat tengok turkey hari2 ok. Btw, 1 cat, 1 house, I loikeeeeeee....

We did ask questionnaires bagai, SURVEY la katakan.
Contohnya:
Ada berapa bilik tidur?
Berapa kerap berjumpa DOKTOR GIGI?
Berapakah jarak antara telaga air dengan tangki kumbahan?
dan sebagainya.

Ada rumah kita pergi, tak dok bilik pong dumoh. (translation: takde bilik tidur pun di rumah)
Bila kita tanya anak2 belajar di mana, responden jawab; "DUO ORE DUK ASRAMA DI SBP, HOK SORE LAGI NGAJI SKOLAH AGAMO"
I was like "WOOOOOOOOHOO WOW!!". 2 orang anak bersekolah asrama penuh n sekolah agama lagi, i'm sure these children must be so brilliant, so bright, so determined in spite of lacking here and there. Tahniah, si ibu!
See, i've told ya. I pun tak pernah duduk asrama lama2 tau. OKEH, ITU TIPU. Pernah kat sini. (pls note down: i bold those words. those who knew, knew.)

Bila i pergi tengok sendiri dengan mata kepala telinga dan HATI, barulah sedar ke diri. Baru tau realiti. Baru reti.
Masuk rumah orang, baru tau itu ini.

Kalau di rumah sendiri, selalu komplen "eeeeiiiii, pase pe le genyi bebeno bilik ayo ni?" (translation: kenapalah kotor sangat bilik air ni.)
Bila KKKK, baru tau air minum pun dari perigi.

Kalau di rumah, mak masak gulai tempoyak, "eiiiii... tak ndok le makan, geli...."
Bila KKKK, baru tau ada yang makan sekali jek sehari.

Kalau di rumah sedara mara; "ish3, muringnyak ai rumah...."(ni slang Banjar, kadak tahok cari sendiri, heh)

Banyak beno ngomplen nya ai, ITULAH PENTINGNYA ADAB IMPLEMENTATION......
Senyum, bagi salam, angkat tangan dan kecek kelate.

Berpanas dan berhujan, itu emang adat lah. At least u know how those salesmen feel upon walking and standing and mengejap tiap satu rumah orang. aish, dah selalu duduk dalam aircond, takkan le tak boleh berpanas 3 hari? phewwwwww....
tapi, wa cakap sama lu sekarang emang musim panas terik ya amat. ari mendung tapi masih berbahang. Sakit kepala doe.

Pengajaran yang Allah nak bagi: Syukurlah, sebab yang menulis ni pun emang selalu alpa dan leka dengan nikmat Allah bagi kat kita. "ma, orang dah boring la pakai baju sama tiap2 ari.." "ma, orang makan chicken chop jek ari ni...", "ma, deme rame yang balik ghumah minggu neh". Apa maknanya tu?


Ada, tunggulah kot ada kawan2 upload, nanti grab jek dari situ. hehehehhhh

Sekian, maaf atas segala kata2, doakan kejayaan bersama sepnjang KKKK dan exam yang bakal menjelang minggu depan dan akhir bulan depan. InsyaAllah. Wassalam alaik.

2 comments:

  1. sabda rasulullah saw: “Lihatlah orang yang di bawah kamu dan jangan melihat orang yang di atas kamu karena dengan (melihat ke bawah) lebih pantas untuk kamu tidak meremehkan nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim) :)

    ReplyDelete
  2. salam. ho yeh! thanks, nway, for the hadis.

    ReplyDelete